Eribel behaalt Cradle to Cradle Certified® Bronze

Eribel behaalt als eerste bedrijf in België en als enige producent van binnenschrijnwerk ter wereld het Cradle to Cradle Certified® Bronze V4.0 certificaat.

Anno 2023 staat duurzaamheid centraal in zowat elke sector. Dit is bij Eribel niet anders. We willen voortrekkers zijn om binnen onze sector meer te doen dan verwacht om onze impact op het milieu te beperken. Cradle to Cradle Certified® Bronze behalen paste daarom helemaal binnen onze bedrijfsdoelstellingen.

CRADLE TO CRADLE CERTIFIED®

Bij Cradle to Cradle Certified® staat alles in het teken van producten die je ofwel oneindig kan hergebruiken ofwel op een onschadelijke manier kan afbreken. Het gaat dus heel wat verder dan enkel recycleren. Bij C2C Certified® draait alles rond het creëren van een volledig circulaire economie. Deze circulaire economie bereiken we niet alleen door materialen te hergebruiken, ook het gebruik van veilige en gezonde materialen is belangrijk. Daarenboven zijn ook het gebruik van hernieuwbare energie, een duurzaam waterbeheer en sociale rechtvaardigheid belangrijke pijlers voor een volledige circulaire economie. Het doel van de certificatie is om de wereld beter achter te laten dan we haar vandaag aantreffen

Een complex product

Bij Eribel staat duurzaamheid centraal in ons beleid. We streven naar een verantwoorde omgang met het milieu en hebben daarom onder andere de PEFC- en FSC-certificaten behaald om bij te dragen aan duurzaam bosbeheer. Daarnaast hebben we geïnvesteerd in zonnepanelen om hernieuwbare energie te gebruiken. Toen de mensen van THV Open Minds bij ons aanklopten voor deuren met het C2C Certified® certificaat voor het project ZIN, sloot hun vraag naadloos aan bij onze bedrijfsdoelstellingen. We sprongen dan ook meteen op de kar om hen te voorzien van de gewenste concepten.

ZIN is een herontwikkelingsproject van de huidige WTC 1 & 2 torens in de Brusselse Noordwijk. Het is een multifunctioneel project van maar liefst 110.000 m² dat plaats zal bieden aan kantoren, wooneenheden, hotel, sportruimtes, horeca en handelszaken. Een groot deel van de kantoorruimtes is bestemd voor de Vlaamse overheid. Speciaal voor dit project ontwikkelden we een reeks deuren die voldoen aan de eisen van het Het certificaat is dus een productcertificaat, concreet betekent dat al onze concepten voor dit project Cradle to Cradle Certified® zijn.

Samen met de verantwoordelijken van het C2C platform hebben we twee jaar lang hard gewerkt om het certificaat te behalen. Op vrijdag 9 juni 2023 mochten we ons certificaat in ontvangst nemen van het Cradle to Cradle Products Innovation Institute. Eribel behaalde Cradle to Cradle Certified® Bronze product standard versie 4.0. We zijn daarmee de eerste in België en de enige producent van binnenschrijnwerk ter wereld die het C2C Certified® certificaat behaalt volgens de nieuwe 4.0-normen. Het volledige C2C-traject was een uitdagend avontuur door de complexiteit van onze producten en de verschillende materialen en methodes die wij in onze productie-omgeving gebruiken. We hebben dan ook het meest complexe product dat vandaag beschikbaar is op de C2CPII website.

FIT